Vadžda (rež. Haifaa Al-Mansour)

Vadžda (rež. Haifaa Al-Mansour)

„Aš nenoriu, kad parduotumėte šį mano dviratį kam nors kitam“ – tokius žodžius dešimtmetė Vadžda išrėžia apstulbusiam pardavėjui Saudo Arabijos priemiestyje. Nors moterims važinėti dviračiais ir yra uždrausta, nors mergaitė dar net neturi pinigų, bet ji elgiasi taip, lyg dviratis jau būtų jos – kaip ir laisvė, kurią pastarasis įkūnija.

Vadžda

Ši neorealistinė drama yra ne tik pirmasis vaidybinis pirmosios Saudo Arabijos moters režisierės filmas, bet ir pirmoji juosta nufilmuota vien tik šalies, kurioje nėra kino teatrų, ribose. Režisierė ir scenarijaus autorė Haifaa Al-Mansour, negalėdama viešai rodytis vyrų tarpe, buvo priversta dažnai su aktoriais dirbti vien racijų pagalba iš autobusiuko, kuriame filmavimo aikštelę galėjo stebėjo tik monitoriaus pagalba. Akivaizdu, kad tokios pastangos ir toks kiekis „pirmojo“ titulų negali likti be reakcijos.

Ir išties, filmas jau šešiuose kino festivaliuose buvo išrinktas publikos favoritu. Lengva istorija besisukanti ties pirmą kartą ekrane pasirodžiusios Waad Mohammed kuriamu personažu – charizmatiškąja Vadžda pakeri ir įtikina žiūrovus savo kiekvienam suprantamu laisvės troškimu. Filme išvengiama sudėtingos analizės ir vertinimo – socialinis Saudo Arabijos klimatas rodomas vaiko akimis ir yra tiesiog kaip fonas nuoširdžios mergaitės dramai. Nors suaugę ir veikia bei turi savo motyvacijas, jų problemos lieka tarytum fone – visas dėmesys krypsta į Vadždą, kurios istorijos esmė paprasta – dešimtmetė tenori laimėti lenktynes dviračiais prieš vieną iš kiemo draugų.

Panašu, kad norint pakeisti savo šalies situaciją nebūtina kurti labai rimtų filmų. Užtenka būtent tokios istorijos, žaviai nufilmuotų paveikių kadrų, kurių „Vadžda“ tikrai nestokoja – jau vien ko verta scena parduotuvėje, kur nikaba – veidą dengiančiu šydu apsigaubusi mergaitės motina liečia suknelę, kurios viešumoje jai niekad neteks dėvėti… Tikriausiai kaip tik dėl to – smagaus filmo lengvumo, šiandien ir turime į „Oskarą“ pretenduojančią juostą, kuri paaštrino diskusijas moterų laisvės klausimu Saudo Arabijoje.

Visgi, jeigu atmestume visą socialinį ir politinį kontekstą, jeigu nekreiptumėm dėmesio į sunkumus, kuriuos režisierė sėkmingai įveikė, jeigu atmestume visą tai ir į šį filmą pažvelgtume tik kaip į filmą ir nieką daugiau, pastebėtume, kad „Vadžda“ visgi nepasiekė maksimalaus potencialo. Pati H. Al-Mansour sakė: „aš nenorėjau, kad mano filmas rėktų lozungus, aš tiesiog stengiaus sukurti istoriją, kuri leistų žmonėms truputį pasijuokti ir truputį paverkti“. Ir žodis „truputį“ yra esminis. Filme yra situacijų, kurios truputį jukdo. Yra situacijų, kurios truputį virkdo. Bet jeigu atsimintume tuos pačius Vittorio De Sica „Dviračių vagis“ (Bicycle Thieves, 1948), kuriuos režisierė įvardino kaip vieną iš įkvėpimo šaltinių rašant scenarijų, ir palygintume šiuos du filmus, pamatytume esminį skirtumą: „Dviračių vagyse“ pagrindiniam herojui grėsė realus pavojus – jam dviračio reikėjo išgyvenimui ir šeimos išmaitinimui. Tuo tarpu Vadždos laisvės troškimo įkūnijimas dviračiu yra kur kas mažiau efektyvus ir jau vien dėl to susilpnėja visų filmo draminių situacijų poveikis žiūrovui.

Tačiau filmas yra visuma. Ir šiuo atveju „Vadžda“ kaip visuma yra stiprus filmas, kuris ne tik kelia taip reikalingas diskusijas šalies viduje, bet ir lengvos bei žavios istorijos pagalba puikiai perteikia Saudo Arabijos problemas noriai į seansą plūstančiai tarptautinei publikai.

Autorius: Saulius Kovalskas

Daugiau apie filmą sužinokite čia…

Reklama
This entry was posted by Kaunas IFF.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: