Vivianos Maier atradimas (rež. John Maloof, Charlie Siskel, 2014)

Vivianos Maier atradimas (rež. John Maloof, Charlie Siskel, 2014)

Vivian Maier Self-Portrait

Liūdnojo veido klounas. Šiukšlinėj pamesta kūdikio lėlė. Kostiumuotas vyriškis, užmigęs ant dviejų priekinių automobilio kėdžių. Orios, elegantiškos madam, perlų vėriniu,  žvilgsnis į šalį. Tragiškai rūškanas, vairuojančio dviratį vaiko veidas, nežymiai pridengtas pirštiniuotos damos laikoma cigarete. Skrybėlėtos figūros šešėlis ant užpakalio, mėšlinam fermeriui netikėtai palinkus. Ir ta pati, skrybėlėta figūra, tačiau jau ne juodo silueto pavidale matoma, bet atspindėta veidrodyje, iškeltame baldų kroviko rankose. Kuri  iš šių nuotraukų tiktų  feisbuko autobiografijai padailinti? Vargiai kuri atitiktų ,,asmenukių” kategoriją, nes šiems foto kadrams tirštai nusispjauti, ar viešosios akys pamatys, pakomentuos, juolab, ar paspaus ,,like’’ aplikaciją.

Niujorko ir Čikagos fotografei Vivien Mayer savęs populiarinimas atgrasus –  šiuolaikinės kasdienybės elgsena jai būtų skaudžiai antikūniška, tačiau komunikavimo, publikavimo, įsišėlusio visuomeniškumo hegemonijoje, šios ekstravagantiškos vienišės auklės sukurptas lobynas, jos turtai,  neišvengiamai  buvo surasti ir iki šiol tebenarstomi susižavėjusių ir smalsių fotografijos  tykotojų.

Godžiai ir gausiai, sau, žmonių gyvenimų akimirkas Vivien medžiodavo Rolleiflex fotoaparatu. Tačiau pagal įprastus kūnų judėjimo dėsnius, negatyvų dėžės negalėjo amžiams likti  uždarytos jos aršiai saugomoj gyvenamoj palėpėje. 2007 metais finansų makleris John Maloof padėjo rengti istorinį fotografijų albumą apie Čikagos gyvenamuosius rajonus. Apsilankęs aukcione už 400 dolerių jis ir įsigijo Vivien Mayer negatyvus.

Juos išryškinus, John pastebėjo, kad 1950 – 1990 metų Niujorkas ir Čikaga vaizduojami neeilinėje mėgėjiškoje perspektyvoje – siužetai, kompozicija, žmonės,  užfiksuoti pagauliu įtaigumu. Gatvės praeivių gestai;  elegantiškų moterų snaudulingi šnairavimai; sukniubę, vargani driskių kūnai; dramatiškos vaikų grimasos ir galybė išskirtinių momentų nesibaigiančiuose veiksmų ritualuose. Jų autorė – samdoma auklė, prilygstanti Merei Popins savo pasakiškumu. Ji niekuomet nenusikabindavo nuo kaklo fotoaparato, buvo fanatiška daiktų kaupikė, rinkdavo laikraščių kolonas, išgalvojo savo tautybę, slėpdavo vardą, pavardę, adresą, telefono numerį, neturėjo šeimos, gyveno vengdama viešumos ir skelbdavosi esanti šnipė, niekam nepasakojo praeities, vaikščiodavo fašistine maniera, rūpestingai auklėjo vaikus, nors partrenkus automobiliui, pirmiausia būtų fotografavus sužeistąjį.  Jos tvirtu manymu, nepatrauklūs vaikų žaislai privalo būti sunakinami verdančiam amoniake.  Vivien  auklėjami vaikai augo su  autoritetu,  įrodančiu laisvo, žaismingo ir džiugaus gyvenimo galimybę, tačiau užaugę vis tiek atsiliepė apie auklę su neišpurtomom įtarumo ir baiminimosi  užuominom  –  ši moteris buvo linkusi įsikibti velniui už parankės.

In omni cosa,  Aleksandras Macijauskas nefotografuotų gėlių, jei šioms dar nepražydus, ant pievos nebūtų išlietas kastruojamo arklio kraujas. Jei čekas Miroslav Tichy fotoaparato nepasigamintų iš atliekų,  darbo įnagis jo fotografuojamoms moterims būtų lengvai atpažįstamas ir šios dangstytų nuo objektyvo intymiai natūralų, koketišką savo dailumą.  Jeigu auklė fotografė būtų linkusi populiarintis, užtektinai pakaktų jos gatvės folkloro atvaizdų, o tikrovėje yra atvirkščiai – šiandien atsiskyrėliškos gatvės stebėtojos tapatybė, istorija, glūdinti nuotraukų šešėliuose ar atspindžiuose, yra ne ką mažiau įdomi.

Autorė: Gabrielė Damanskytė

Reklama
This entry was posted by Kaunas IFF.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: